Baktokig



Jag tror att jag har gått och blivit baktokig;) Älskar verkligen att baka och i morse när jag inte hade något att göra bakade jag mazariner. Smeten och glasyren är farligt goda så det var lite svårt att spara till den färdiga kakan men det blev lite över;) Visst ser det gott ut?! Gott men är inte nöjd med utseendet men det kan ju inte alltid bli bra och halva satsen blev bara geggamojja. MEN som min mormor alltid sa när bakandet gick åt pipsvängen...sophinken är stor!

Mazariner
Smält 100 gram margarin och vispa sedan ner 1,5 dl socker i detta. Klicka sedan ner ett ägg och 10 droppar bittermandelolja. Blanda sedan 1,5 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker i en skål och häll sedan ner detta tillsammans med det andra. Blanda tillsist ner 0.5 dl mjölk. Häll sedan smeten i smorda formar och sätt in dessa i ugnen i 15 min, 200 grader.
 
Medan kakan är i ugnen kan du göra glasyren. Då smälter du 60 gram smör och blandar sedan i 1 msk kallt kaffe, 3 dl florsocker och 2 tsk vaniljsocker.

När kakan kallnat lägger du på glasyren. Du kan välja att servvera kakan hel elller skära den i mindre bitar:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0