Toscapaj



Nu har familjen precis ätit söndagsmiddag och jag stod för desserten som vanligt^^ Idag blev det toscapaj med rosa vitchokladsås.

Toscapaj

Blanda samman 125 g smör, 3 dl vetemjöl, 1 msk vaniljsocker, 1 dl strösocker till en smidig deg. Tryck ut i små pajformar eller i en stor och grädda 10 min i ugn, 200 grader. Gör under tiden toscasmeten genom att smälta 100 g smör, 1 dl socker, 1 msk vetemjöl, 1 msk mjölk i kastrull. Häll sedan i 50 gram flagad mandel. Nu är nog pajskalen färdiggräddade så ta ut dem och strö över blåbär, hallon och 1 dl drottningsylt. Häll sedan över toscasmeten och grädda i ugn i 20 min, 200 grader.

Rosa vitchokladsås

Koka upp 4 dl grädde försiktigt och smält sedan 150 gram vitchoklad i den varma grädden. Tillsätt några droppar röd karamellfärg om du vill att såsen ska vara rosa.

Ät och njut!


Kommentarer
Postat av: Linda

Mmmm...det lät gott! Fruktig toscapaj!



Ps. Rosenknopparna som jag använde till min kladdkaka har jag köpt på Kaffestugan på Öland.

2011-02-16 @ 23:13:04
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0