Macaron



Jag har länge velat göra macarons och nu hittade jag det perfekta receptet så jag ska testa i helgen tänkte jag. Detta receptet hittade jag på Elle Mat & Vins hemsida och jag hoppas de kommer bli goda:)

Vit choklad-macaron med hallon
40 kakor ♥ 50 minuter

vit tryffel
♥ 75 g vit choklad
♥ 1 msk smör
♥ 3/4 dl vispgrädde

macaroner
♥ 120 g mald mandel
♥ 2 1/2 dl florsocker
♥ ev 1 tsk äggvitepulver
♥ 2–3 äggvitor
♥ rosa karamellfärg
♥ 3 msk hallonsylt

Smält choklad och smör i vattenbad. Vispa grädde lätt och rör försiktigt ner i chokladblandningen. Täck och ställ svalt. Sätt ugnen på 175°. Sikta mandeln och florsockret i en skål och blanda. Vispa äggvitepulver och äggvita till ett fast skum i en annan skål. Tillsätt karamellfärg, lite i taget. Vispa igen. Vänd i mandelmixen. Häll i en spritspåse. Ta fram 2 bakpappersklädda plåtar och klicka 3 cm stora kakor med jämna mellanrum. Grädda i 12–15 minuter tills de har vuxit men inte fått färg. Ta försiktigt loss kakorna och låt svalna. Bred tryffel på hälften av macaronerna och hallonsylt på andra hälften. Sätt ihop en av varje sort (med de kladdiga delarna inåt). Låt stå i 15 minuter så att fyllningen mjukar upp kakan.
   
         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0